Jul 16, 2009

Traveling...

Masuk minggu tok, dah hampir 4 minggu dah aku traveling ajak-ajak. Ada kalanya aku rasa best, rasa sik best ada juak dan yang paling sakit bila rasa terlalu penat setelah berjalan seharian. Pabila kita traveling tok makna nya Boss merik kepercayaan kepada kita untuk menjalankan tugas dan mewakili syarikat bertemu client, kontraktor mahupun orang awam. kadang kala bingong juak pabila kita perlu buat keputusan on site dan on time. Mun di office ada juak masa nak belek-belek buku nangga spec dan requirement. Tapi mun di site kita berdepan banyak perkara. Antaranya tekakan dari kontraktor dan client. Selain ya juak kalau setakat pandai membuat keputusan on site sik cukup juak. Yang penting keputusan on site ya dapat menyelesaikan masalah di site dengan segera tepat dan betul serta sik lari dari spec dan kehendak asal. Sebab ya lah kadang-kadang aku selalu termenung mikir balit keputusan yang aku polah on site. Tapi setakat tok alhamdulillah berbekal sikit pengalaman dan nasihat ringkas dari boss apa-apa keputusan yang di buat on site betul dan sik ada perkara berbangkit.


Pasal kontraktor tok sigek hal agik. Maklumlah ada lebih dari 50 site yang aku jaga. Setiap satu nya kontraktor yang berbeza-beza dan semestinya sik sama perangei. Ada kontraktor yang okey dari segi kerja tapi sik pandei nak berinteraksi ngan aku dan client. Ada juak yang keja sik berapa tapi entertain lebih-lebih. Ada sebahagian nya juak pa bila di suruh baca spec sik tauk apa, tapi pabila di berik tukul gergaji...pandei siap kejanya. Ngekot Spec gik ya. Macamni-macamni pun sidak aku agik boleh juak lah berkerjasama ngan sidak. Satu jak yang aku paling anti dengan kontraktor di site tok...Sik da permintaan mahupun sindiran..tiba tiba jak tangan masuk debah meja nyurung palak agong. Nak kata mereject kerjanya pun sik ada. Dek-dek gik nak nulong ngurang spec. Kadang-kadang aku tersepit juak bila nak nolak benda ya. Tapi yalah tek, tetap juak ingat tuhan dan tugas terpaksa juak tegaskan diri walaupun palak agung yan bertulis 50 sampei 10 keping. Alhamdulillah lah Allah kuatkan juak hati aku masa ya. Setelah selalu berdepan dengan perkara macam ya, aku molah kesimpulan tentang apa yang aku hadapi ya dah jadi satu adat dalam urusan perniagaan berkaitan hal projek dan tender seperti tok. Setakat ya jaklah perkongsian skali tok dolok.. ada kemampuan gik kelak aku nyambung agik.

No comments:

Post a Comment